Als het over onderwijs voor onze kinderen gaat willen wij dan als ouders te veel? Ik heb jaren lang gestreden om mijn kinderen binnen de muren van een school te houden. Ik heb mij er altijd over verbaasd dat dit zo ging, maar ik geloof niet dat ik te veeleisend was.

Pagina 2

dinsdag 8 december 2015

David tegen Goliath

Inmiddels heb ik van het ministerie bevestigd gekregen dat ook de nieuwe wet passend onderwijs -net als die vorige met de rugzakjes- niet wordt gehandhaafd. In writing.

Rotterdam heeft een plaatsingswijzer die in flagrante tegenspraak is met de wet. Ik heb mij daar als GMR lid van BOOR druk over gemaakt. De inspectie heeft er ook het nodige over geventileerd. Maar het was allemaal paarlen voor de zwijnen. De inspectie maakte duidelijk dat ze slechts adviseren en niet handhaven. Het bestuur van BOOR, die de commissie van FOKOR voorzat,  legde dit advies beleefd naast zich neer en Rotterdam heeft nu een plaatsingswijzer die expliciet onderscheid maakt tussen goedgekeurde kinderen en kneuzen.
De school van mijn jongste zoon Steven zag eindelijk de kans schoon. Wordt het in de plaatsingswijzer nog met bedekte termen een beetje verdoezeld wat de uiteindelijke bedoeling van dit gedrocht nou eigenlijk is, op het Wolfert Dalton staat het onverbloemd. Daar staat bij de aanmeldingsprocedure gewoon botweg:

Om toegelaten te kunnen worden tot de brugklas van Wolfert Dalton moet aan de volgende eisen worden voldaan:

De leerling heeft één van de volgende adviezen van de basisschool, volgens de richtlijnen voor advisering en plaatsing voor onderwijsniveau uit de Rotterdamse Plaatsingswijzer (zie www.fokor.nl):
  • vwo (eventueel dubbel advies: havo-vwo)
  • havo (eventueel dubbel advies: mavo-havo of vmbo tl-havo)
  • vmbo-theoretische leerweg of mavo
  • Er is geen LWOO- of Speciaal Onderwijs-indicatie
Voor leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte en/of Leerling Gebonden Financiering (LGF) geldt een afwijkende procedure. Deze staat onder de reguliere procedure op deze pagina beschreven.
Voor u en mij is het strafbaar als we de wet overtreden. Voor schoolbesturen niet. Schoolbesturen worden met onze belastingcenten betaald en in ruil daarvoor verwachten wij dat ze goed voor onze kinderen zullen zorgen. Maar, beste ouder, die zorg is volstrekt willekeurig, want schoolbesturen staan boven de wet.
Wat onze overheid betreft zijn onze kinderen vogelvrij. Zoals het ministerie het verwoord:
Helaas is er geen instantie die hier handhavend optreedt. In het geval van Rotterdam is Fokor verantwoordelijk voor de inhoud op de website en de plaatsingswijzer. FOKOR is de vereniging voor samenwerkende schoolbesturen voor (speciaal) basis- en (speciaal) voortgezet onderwijs in Rotterdam. Ik adviseer u contact met Fokor op te nemen en daar uw klacht neer leggen.
Moeder, ga jij effe de wet handhaven? De overheid heeft daar geen zin in namelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten