Mijn Asperger vriendje heeft het weer moeilijk. Op zijn
paasrapport staat dat hij zal doubleren als het rapport zo blijft. Dat is
vreemd want hij had een prachtig rapport. Er staat alleen een onvoldoende op
voor handenarbeid want er was een conflict met de leraar over werk wat hij niet
had ingeleverd. Verder had de knappe vechter geen onvoldoendes. Hij had zelfs
een paar mooie cijfers. Zevens prijken ertussen, maar toch staat er op dit
officiële document dat hij met dit resultaat zal blijven zitten.
Hier moet ik even bij stil staan. Wat vind ik hier nou
van? Zijn moeder zegt: “Tja dat zullen de regels wel zijn.”
Ik zoek ze op die regels. Een leerling moet om te kunnen
worden bevorderd voor alle niet kern-vakken, minimaal een 5,5 hebben. Dit is
interessant. Stel een leraar van een niet-kernvak heeft erge moeite met het
gedrag van een kind; zomaar een kind en dit kind is toevallig ook niet zo goed
in zijn vak. Wat zal er dan gebeuren? Als die leraar een heilige is dan zal hij
zich over zijn antipathie heen kunnen zetten. Dan zal hij wellicht elke
inspanning van het jonge mens beoordelen naar vermogen en hem toch een zes
geven voor de moeite. Niets aan de hand.
Ik ben niet zo veel heiligen tegen gekomen op de scholen
van mijn kinderen. Een paar maar. Het lot van zo’n leerling wordt dan wel
erg willekeurig. De meeste kinderen met autisme bewegen bijvoorbeeld slecht en
zijn bovendien ook niet erg sociaal. Dat laatste is inherent aan autisme
namelijk. Zo’n kind zit met het zwaard van Damocles boven zijn hoofd in de
gymles.
Mijn asperger vriendje heeft een rugzak. Hij heeft een
één voor handenarbeid. Een één duidt aan dat het werk niet is ingeleverd. Hij
mag het nu ook niet meer inleveren van de leraar. Vandaar dat hij met dit
rapport blijft zitten. Ik vind het heel vreemd dit conflict. Waar is die
begeleiding? Waarom laten de mentor, de zorgcoördinator en de ambulant
begeleider dit gebeuren? Denken ze dat dit opvoedkundig is? Denken ze dat dit
mannetje dat voor alles moet vechten, hier iets van leert? Denken ze dat dit
asperger kind sociaal vaardig genoeg is om dit op te lossen?
Op deze school zwaait Bokito de scepter en Bokito wil
graag van deze leerling af. Dat heeft hij
de ouders al eens duidelijk gemaakt. De handenarbeid leraar krijgt zijn
salaris van de school, niet van de leerling. Ik ruik vaag de onsmakelijke geur
van corruptie.
Maar hier komen dan toch maar weer mijn vragen voor
Bokito:
-Gaat u nog iets doen met die € 3000,- leerlinggebonden financiering die u voor
mijn asperger vriendje heeft gekregen?
-En wat gaat u dan doen?
-Is er al een Handelingsplan?
-Waarom is er een conflict tussen deze Rugzakleerling en de handenarbeidleraar?
-Waar is de begeleiding?
-Denkt u dat mijn aspergervriendje met deze gang van
zaken vertrouwen krijgt in zijn leraren?
-Denkt u dat het in de geest van de wet is om een kind
met een IQ van ongeveer 150 te laten doubleren op handenarbeid?
-Mijn aspergervriendje heeft inmiddels eindelijk
vriendjes in de klas; denkt u dat het goed is voor de ontwikkeling van deze
jongen als hij naar een andere school moet?
Wie is er straks, bij de invoering van Passend onderwijs,
de baas? Bokito of de wet? En wie gaat die wet dan handhaven? Ik ben bang dat
de ouders weer voor dat karretje worden gespannen. En dan zal deze wet ook voor
mijn asperger-vriendje niet veel betekenis hebben.
(Zie ook: Bokito, 06-02-2014)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten