Het zoontje van een vriendin
heeft asperger. Hij is twee jaar jonger dan zijn klasgenoten want hij is zo
slim. Ik vind hem een hele lieve jongen maar hij schijnt sociaal onhandig te
zijn. Asperger zegt het al; het is een autistische stoornis. Mijn kinderen
deden het ook beter bij volwassenen dan bij soortgenoten.
Deze jongen kreeg net als mijn
kinderen de diagnose omdat de school hem anders niet meer wilde. De school heeft een zak met steekpenningen geëist en toen mocht hij blijven.
Nu zit deze jongen dus met een RUGZAK
in de tweede klas van de middelbare school. De ambulante begeleiding is vooral
in naam bekend. Het schooljaar is al over de helft maar er is nog geen
handelingsplan.
Toch heeft deze bink het zonder
kleerscheuren voorbij de Kerstvakantie gebracht, inclusief een goed rapport.
Maar nu is hij dan toch geschorst. Het kwam als een donderslag uit heldere
hemel. Het was geen opstapeling van incidenten, nee, hij deed iets stouts en
BOEM, ga jij maar naar huis.
Wat was het vergrijp? Hij heeft
iets lelijks over een ander kind gezegd op social media. Hier heeft de school
eigenlijk niets mee te maken maar de moeder van dat andere kind heeft zich
beklaagd op school waarop de zoon van mijn vriendin zonder omwegen werd geschorst.
Het gevaar van Social Mediale harassment is hot in Nederland. De ouders van het
gekwetste kind konden zich verzekerd weten van de volle aandacht.
Autistische kinderen zijn helaas
geen hot-news. Daarom realiseren maar weinig mensen zich dat een kind met
asperger de gevolgen van
dergelijke acties helemaal niet kan overzien. Een autist kan zich niet
inleven in de gevoelens van anderen. Deze jongen hiervoor schorsen is als een
deur in het gezicht van een blinde dichtslaan en die blinde dan toevoegen: ‘Kijk
dan ook uit!”
Mijn vriendin en haar ex-man
werden bedreigd door de directeur van de school. Deze man, die net zijn
schoolkas heeft gespekt met € 3000,- leerlinggebonden
financiering –het geld van mijn aspergervriendje dus- voelde zich niet
verplicht het zorgkind waar hij verantwoordelijk voor is, de rechtmatige zorg te gunnen. “U kunt kiezen, we kunnen
nu het traject naar Speciaal Onderwijs inslaan, of u kunt wachten op de
volgende keer dat het misgaat en dan wil echt niemand uw zoon meer hebben. Dan
komt hij in de crisisopvang.”
Voor wie dit niet begrijpt:
schorsen is dossier maken. Als de
school genoeg minpuntjes heeft verzameld van een kind mag de school dat kind
lozen. Een soort ontslagprocedure.
Mag ik u vragen mijnheer de
directeur:
-Heeft u aan die ouders en hun gekwetste
zoontje uitgelegd dat deze jongen autistisch is?
-Heeft u aan mijn autistische vriendje
uitgelegd waarom het niet goed is wat hij gedaan heeft?
-Was daar een deskundige bij?
- Heeft u sowieso de deskundige
die vanwege de rugzak hierbij betrokken moet worden om advies gevraagd?
- Heeft u zelf verstand van
autisme?
-Had u een plan nadat die ouders
zich beklaagden of bent u gewoon als een Bokito te keer gegaan?
-Wat gaat u doen met het
Rugzakgeld van deze jongen?
-Gaat u nog een Handelingsplan
maken of zit er een personeelsuitje in de plannenkoker?
-Wist u dat een Handelingsplan
binnen zes weken na het toekennen van de Rugzak gemaakt moet zijn?
-Wist u dat in dat Handelingsplan
omschreven moet staan waarom dit kind die Rugzak krijgt -wat hij zo moeilijk
vindt in het leven- en hoe de school die Rugzak in gaat zetten om het kind te
helpen bij zijn ONTWIKKELING?
Als Passend Onderwijs er straks
is gaan dan alle Bokito’s terug naar Blijdorp?
Ik ben bang van niet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten