Als het over onderwijs voor onze kinderen gaat willen wij dan als ouders te veel? Ik heb jaren lang gestreden om mijn kinderen binnen de muren van een school te houden. Ik heb mij er altijd over verbaasd dat dit zo ging, maar ik geloof niet dat ik te veeleisend was.

Pagina 2

donderdag 30 januari 2014

Vreemd, deel 1

Cato gaat sinds mei vorig jaar niet meer naar school.

Kijk, als een kind niet meer naar school kan is er heel wat aan de hand; aan de hand geweest ook. Het daadwerkelijk vertrek is het resultaat van een langdurige lijdensweg.

“Uw kind hoort hier niet”,
“Waarom niet? Ze heeft een verwijsbrief voor deze school. Speciaal voor deze speciale school dus.”
“Uw kind is agressief”.
“Wat gek, dat was ze eerst niet”.
“Ze voelt zich niet thuis hier. Vindt u dat niet zielig?”
“Dan moet u zorgen dat ze zich wel thuis voelt. U moet maatwerk leveren”.
“Dat kunnen we helaas niet. Uw kind is te bijzonder.”

Dit houdt de school een hele poos vol. Het kind niet.

Na klachtenprocedures en als blijkt dat de inspectie niet geïnteresseerd is en de leerplichtambtenaar wel maar niets kan doen, gooi je dan maar de handdoek in de ring. Na vier jaar vechten. Vanwege het kind; want zij kan alleen nog maar huilen.

En dan?
Dan wordt het ongrijpbaar. Voor afgevoerde kinderen is er geen plan. Iedereen die verantwoordelijk gehouden kan worden voor het schoolgaande kind heeft zichzelf onschuldig verklaard, handelingsverlegen heet dat ook wel en het kind wordt onzichtbaar en rechteloos.

Het Speciaal Onderwijs is verplicht kinderen af te leveren die kunnen gaan werken of die verder leren. Als dit onbereikbaar is, omdat het kind echt iets ernstigs heeft, dan is er nog het allerlaatste station, de dagbesteding.

Voordat deze verplichting moest worden ingelost is Cato geloosd. Zodat niet zichtbaar zou worden dat er voor haar niets is. Een kind als Cato moet verdwijnen want ze laat zien dat het systeem ernstig tekort schiet.

Ze is er gewoon niet meer en niemand vraagt zich af waar ze gebleven is.


En dat vind ik heel vreemd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten