Als het over onderwijs voor onze kinderen gaat willen wij dan als ouders te veel? Ik heb jaren lang gestreden om mijn kinderen binnen de muren van een school te houden. Ik heb mij er altijd over verbaasd dat dit zo ging, maar ik geloof niet dat ik te veeleisend was.

Pagina 2

zondag 16 december 2018

Deel 25. Het kind als handelsobject

Oh ja, ik zou nog vertellen over artikel 5a. Artikel 5a kinderen zijn kinderen die zijn weggesmeten door het systeem. Een kind met een artikel 5a vrijstelling hoeft niet meer naar school. De scholen hoeven dan dus ook niets meer te doen. En geloof mij: dat doen ze dan ook niet. Ik heb zelf een artikel 5a kind gehad: geen mens die zich nog om haar bekommerde. Je kind wordt dan wel de levenslange last van de samenleving. Met garantie.

Toen passend onderwijs werd ingevoerd werden de scholen verantwoordelijk gemaakt voor een dekkend netwerk voor alle kinderen. Behalve natuurlijk de artikel 5a kinderen, laat dat duidelijk zijn.

Het is bijna een wiskundige vergelijking. En de uitkomst is lineair: met de invoering van passend onderwijs stegen het aantal artikel 5a kinderen. Niet gek toch? Wat mot je er anders mee? In Rotterdam verdrievoudigde het aantal in een paar jaar tijd.

Oh gut, daar schrok de overheid van. Maar niet getreurd ze hadden nog ergens een beledigde ex-kinderombudsman rondlopen. Laat die iets leuks verzinnen om al die aanvragen van artikel 5a te ontmoedigen. Mensen van 'betekenis' zien graag hun kop in de krant, zeker als die bestuurt, politicus of beledigde ex-ombudsman is, dus in no time stond iedereen smilend met een stuk karton à la postcodeloterij in de hand waar alle grote steden de handtekening onder hadden gezet. Dat artikel 5a, dat gaat stoppen! 

Dat wil niet zeggen dat daarmee een aan onze maatstaven passende oplossing voor het onderwijs aan deze kinderen is gewerkt. Ben je gek! Er is gewerkt aan een nieuwe manier om die kinderen niet te hoeven helpen. Ze worden nu ziekgemeld. Iedereen denkt natuurlijk dat met de strengere wetgeving het langzamerhand onmogelijk moet zijn om kinderen te laten verdwijnen van de maatschappelijke kaart. Laat je niets wijs maken, medeburger van Nederland, dat is helemaal niet moeilijk. Scholen, inspectie en leerplicht hebben een warme relatie. Kinderen die ze niet willen, die willen ze niet. Collectief. Het grote voordeel aan dit systeem is dat de scholen het geld wat aan deze kinderen kleeft gewoon kunnen opstrijken. 

De kinderen die Acato willen bezoeken moeten nu, daar hebben ze werkelijk alle regels en wetgevingen bij gesleept die ze konden verzinnen en die er hier en daar ook wel zjin, artikel 5a aanvragen. Tenzij ze genoegen nemen met dat witte kamertje waar ik het gisteren over had.

Het is een detective! Zal ik er een prijsvraag van maken? Waarom moeten deze kinderen die gewoon kunnen leren en een diploma kunnen halen en als enig probleem hebben dat ze niet op school kunnen zijn, nu artikel 5a aanvragen als ze geen gebruik willen maken van het witte kamertje?
Ik geef een hint: kijk nog even naar de titel van dit stukje…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten